Hostname: page-component-848d4c4894-wzw2p Total loading time: 0 Render date: 2024-05-12T17:58:52.846Z Has data issue: false hasContentIssue false

Tracing 2000 Years at the Source of the Douix, Côte-d’Or, France: Water, Offerings, and Recurrence

Published online by Cambridge University Press:  14 November 2019

Katherine M. Erdman
Affiliation:
University of Minnesota, Department of Anthropology, 301 19th Ave S., 395 Hubert H. Humphrey Center, Minneapolis, MN, 55455. Email: Erdma084@umn.edu
Bruno Chaume
Affiliation:
Centre National de la Recherche Scientifique, UMR 6298 ArTeHiS, Université de Bourgogne, 6 Bd Gabriel, 21000 Dijon, France. Email: bruno.chaume@u-bourgogne.fr

Abstract

The Source of the Douix in Châtillon-sur-Seine, France, has been visited by local inhabitants for over 2000 years and served as a watery focal point for the ritual deposition of various types of offerings. While water deposits are by no means uncommon across Europe, the continued use of a single space over multiple millennia is. An examination of the preserved offerings at the Douix indicate there are three phases of depositional activity: late Hallstatt to early La Tène periods, late La Tène to Gallo-Roman periods, and the early modern period. Despite being separated by hundreds of years there are similarities across depositional phases including the importance of modified metallic objects, personal ornamentation, and possible connections to women. Could the persistence of these ritual practices be the result of behavioural and ideological continuities? If not, how can we interpret this complex record of intermittent deposition? We examine the deposits from each phase in their wider social and ritual contexts, including the Douix’s connection to the Hallstatt princely centre of Mont Lassois, Gallo-Roman ritual traditions, and the historic folklore surrounding springs. We then explore the inter-depositional phases and discuss the conditions that could lead to the persistence of ideas despite the dearth of material evidence and summarise what these patterns mean for the history of ritual activity at the Source of the Douix.

Résumé

RÉSUMÉ

Retracer 2000 ans d’histoire à la source de la Douix: Eau, Offrandes et Récurrence, de Katherine M. Erdman et Bruno Chaume

La source de la Douix à Chatillon-sur-Seine, France, a été fréquentée par les habitants de la région pendant plus de 2000 ans et a servi de point de convergence aqueux pour le dépôt rituel de divers types d’offrandes. Alors que les dépôts aquatiques sont bient loin d’être rares à travers l’Europe, l’usage continu d’un espace unique sur de multiples millénaires l’est. Un examen des offrandes préservées à la Douix indique qu’il y a trois phases d’activité de dépôt: la période de la fin du Hallstatt au début de la Tène, celle de la fin de la Tène au début de la période gallo romaine, et celle du début de la période moderne. Bien qu’elles aient été séparées par des centaines d’années il, existe des similarités à travers les phases de dépôt, y compris l’importance des’objets métalliques modifiés, des ornements personnels et d’éventuels liens avec les femmes. Est-ce que la persistance de ces pratiques rituelles pourrait être le résultat de continuités comportementales et idéologiques? Sinon, comment pouvons nous interpréter ce record complexe de dépôts intermittents. Nous examinons les dépôts de chaque phase dans leur contexte plus étendu, y compris le lien entre Douix et le centre princier du Hallstatt du Mont Lassois, les traditions gallo-romaines rituelles et le folklore historique qui entoure les sources. Nous explorons ensuite les phases entre les dépôts et discutons des conditions qui auraient pu conduire à la persistance des idées en dépit de la pauvreté des témoignages matériels et nous résumons ce que signifient ces modèles pour l’histoire des activités rituelles à la source de la Douix.

Zusammenfassung

ZUSAMMENFASSUNG

Auf der Spur von 2000 Jahren an der Quelle des Douix: Wasser, Opfergaben und Wiederkehr, von Katherine M. Erdman & Bruno Chaume

Die Quelle des Flusses Douix in Châtillon-sur-Seine, Frankreich, wird seit 2000 Jahren von der örtlichen Bevölkerung aufgesucht und diente als aquatischer Mittelpunkt für die rituelle Niederlegung verschiedener Formen von Opfergaben. Während Wasseropfer in ganz Europa keineswegs ungewöhnlich sind, ist dies bei der über mehrere Jahrtausende anhaltenden Nutzung ein und desselben Ortes sehr wohl der Fall. Eine Untersuchung der erhaltenen Opfergaben aus dem Douix belegen drei Phasen von Niederlegungsaktivitäten: späte Hallstatt- bis Früh-LaTène Zeit, Spät-LaTène- bis gallo-römische Zeit sowie frühe Neuzeit. Trotz der zeitlichen Trennung von Hunderten von Jahren lassen sich Übereinstimmungen zwischen den Niederlegungsphasen feststellen, u. a. die Bedeutung modifizierter Metallobjekte, persönlicher Schmuckgegenstände, sowie die möglichen Verbindungen zu Frauen. Könnte die Fortdauer dieser rituellen Praktiken das Ergebnis von Verhaltens- und ideologischen Kontinuitäten sein? Falls nicht, wie lässt sich dieses komplexe Archiv sporadisch wiederholter Niederlegungen interpretieren? Wir betrachten die Niederlegungen jeder Phase vor dem Hintergrund ihres jeweiligen weiteren sozialen und rituellen Umfelds, einschließlich der Verbindung des Douix zum hallstattzeitlichen Fürstensitz auf dem Mont Lassois, gallo-römischer Ritualtraditionen sowie der mit Quellen zusammenhängenden historischen Volksüberlieferung. Im Anschluss daran untersuchen wir die zwischen den Niederlegungshorizonten liegenden Phasen, erörtern die Bedingungen, die trotz des Mangels an materiellen Belegen zur Fortdauer von Ideen führen können und fassen die Bedeutung dieser Muster für die Geschichte der rituellen Aktivitäten an der Quelle des Douix zusammen.

Resumen

RESUMEN

Explorando 2000 años en el Source de Douix: agua, ofrendas y recurrencia, por Ketherine M. Erdman y Bruno Chaume

El sitio de Source de la Douix en Châtillon-sur-Seine, Francia, ha sido visitado por los habitantes locales durante cerca de 2000 años y ha servido como un entorno acuático de depósitos rituales de varios tipos de ofrendas. A pesar de que estos depósitos acuáticos no son infrecuentes en Europa, el uso continuado de un solo espacio a lo largo de los siglos sí lo es. Una revisión de las ofrendas preservadas en Douix indica que hay al menos tres fases de actividad deposicional: desde los momentos finales de Hallstatt a inicios de La Tène, desde los momentos finales de La Tène al período Gallo-romano, e inicios del período moderno. A pesar de estar separados por cientos de años, existen similitudes entre las distintas fases de depósito incluyendo la importancia de los objetos metálicos modificados, las ornamentaciones personales y una posible conexión con las mujeres. ¿Podría ser la persistencia de estas prácticas rituales el resultado de continuidades conductuales e ideológicas? Si no, ¿cómo podemos interpretar este complejo registro de deposiciones intermitentes? Se presenta el análisis de los depósitos de cada fase en su amplio contexto social y ritual, incluyendo la conexión de Douix con el centro principesco del Hallstatt de Mont Lassois, las tradiciones rituales galo-romanas y el folclore histórico en torno a la primavera. Posteriormente, se han explorado las fases inter-deposicionales y discutido las condiciones que podrían influir en esta persistencia de ideas a pesar de la escasez de la evidencia material y resumimos lo que estos patrones significan para la historia de la actividad ritual de Source de la Douix.

Type
Research Article
Copyright
© The Prehistoric Society, 2019 

Access options

Get access to the full version of this content by using one of the access options below. (Log in options will check for institutional or personal access. Content may require purchase if you do not have access.)

References

BIBLIOGRAPHY

Arnold, B. 1991. The deposed princess of Vix: the need for an engendered European Prehistory. In Walde, D. & Willows, N.D. (eds), The Archaeology of Gender, 366–74. Calgary: University of Calgary Archaeological Association Google Scholar
Arnold, B. 1995. Honorary males or women of substance? Gender, status, and power in Iron-Age Europe. Journal of European Archaeology 3(2), 153–68CrossRefGoogle Scholar
Arnold, B. 2012. The Vix Princess Redux: a retrospective on European Iron Age gender and mortuary studies. In Torreira, L. Prados, Ruiz, C. López, & Camacho, J. P. (eds), La Arqueologia funerária desde una perspectiva de género: II Jornadas Internacionales de Arqueología y Género, 215–32. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid CrossRefGoogle Scholar
Arnold, B. 2016. Belts vs. blades: the binary bind in Iron Age mortuary contexts in southwest Germany. Journal of Archaeological Method and Theory 23(3), 832–53. Available at: http://doi.org/10.1007/s10816-016-9289-8 CrossRefGoogle Scholar
Baudot, H. 1845. Rapport sur les découvertes archéologiques faites aux Sources de la Seine. Mémoires de la Commission des antiquités du département de la Côte-d’Or 2, 149 Google Scholar
Bayley, J. 1993. Bracelets, analytical results. In Woodward, A. & Leach, P. (eds), The Uley Shrines: Excavation of a ritual complex on West Hill, Uley, Gloucestershire: 1977–9, 164–8. London: English Heritage Google Scholar
Behm-Blancke, G., Dušek, S., & Lettmann, B. 2003. Heiligtümer der Germanen und ihrer Vorgänger in Thüringen: die Kültstätte Oberdorla. Stuttgart: Theiss Google Scholar
Belotte, M. 1997. Histoire de Châtillon-sur-Seine. Dijon: Privately printed Google Scholar
Ben Abed, A. & Scheid, J. 2003. Sanctuaire des eaux, sanctuaire de sources, une catégorie ambiguë: L’exemple de Jebel Oust (Tunisie). In de Cazanove, O. & Scheid, J. (eds), Sanctuaires et sources dans l’antiquité: les sources documentaires et leurs limites dans la description des lieux de culte: actes de la table ronde, 714. Naples: Centre Jean Berard Google Scholar
Bonnamour, L. 2000. Archéologie de la Saône: 150 ans de recherches. Paris: Éditions Errance Google Scholar
Bradley, R. 1990. The Passage of Arms: An archaeological analysis of prehistoric hoards and votive deposits. Cambridge: Cambridge University Press Google Scholar
Bradley, R. 2017. A Geography of Offerings: Deposits of valuables in the landscapes of ancient Europe. Oxford: Oxbow Insights in Archaeology 3 Google Scholar
Brun, P. & Chaume, B. 2013. Une éphémère tentative d’urbanisation en Europe centre-occidentale durant les VIe et Ve siècles av. J.-C.? Bulletin de la Société Préhistorique Française 110(2), 319–49CrossRefGoogle Scholar
Brunaux, J.-L., Méniel, P. & Poplin, F. 1985. Gournay I: Les fouilles sur le sanctuaire et l’oppidum (1975–1984). Amiens: Société des Antiquités Historiques de Picardie Google Scholar
Brunaux, J.-L. & Rapin, A. 1988. Gournay II: Boucliers et Lances Dépôts et Trophées. Paris: Éditions Errance Google Scholar
Buvot, P. 1993. Chatillon-sur-Seine Résurgence de la Douix. Site No. 21.154.24, No. 117. Dijon: Ministère de la Culture et de la Francophonie, Service Régional de l’Archéologie Bourgogne, unpublished report RAP 02537Google Scholar
Buvot, P. 1996. Châtillon-sur-Seine la Douix. Site No. 21.154.24, Sondage No. 96/98. Dijon: Ministère de la Culture et de la Francophonie, Service Régional de l’Archéologie Bourgogne, unpublished report RAP 03909Google Scholar
Buvot, P., Degouve, P., Laureau, P. & Levêque, D. 1997. La Douix de Chatillon-sur-Seine (Cote d’Or). Dijon: Ligue Spéléologique de Bourgogne Google Scholar
Caple, C. 1991. The detection and definition of an industry: the English medieval and post medieval pin industry. Archaeological Journal 148(1), 241–55. Available at: http://doi.org/10.1016/j.worlddev.2005.07.015%5Cnhttp://scitation.aip.org/content/aip/journal/jap/102/2/10.1063/1.2756072 CrossRefGoogle Scholar
de Cazanove, O., Barrière, V., Creuzenet, F., Dessales, H., Dobrovitch, L., Féret, S., Leclerc, Y., Popovitch, L., Simon, J. & Vidal, J. 2012. Le lieu de cult du dieu Apollo Moritasgus à Alésia. Phases chronologiques, parcours de l’eau, distribution des offrandes. In de Cazanove, O. & Méniel, P. (eds), Étudier les lieux de culte en Gaule romaine. Actes de la table-ronde de Dijon, 18–19 septembre 2009, 95121. Montagnac: Éditions M. Mergoil Google Scholar
Caesarius of Arles. Sermons Google Scholar
Chaume, B. 2001. Vix et son territoire à l’âge du Fer. Fouilles du mont Lassois et environnement du site princier. Montagnac: Librarie archéologique Google Scholar
Chaume, B. 2007. Essai sur l’évolution de la structure sociale hallstattienne. In Fernoux, H.-L. & Stein, C. (eds), Aristocratie antique: modèles et exemplarité sociale: actes du colloque de Dijon 25 Novembre 2005, 2555. Dijon: Editions Universitaires de Dijon Google Scholar
Chaume, B. & Reinhard, W. 2007. Les dépôts de l’enclos cultuel hallstattien de Vix «les Herbues» et la question des enceintes quadrangulaires. Bulletin de la Société Préhistorique Française 104(2), 343–67. Available at: http://www.jstor.org/stable/10.2307/41550329 CrossRefGoogle Scholar
Chaume, B. & Reinhard, W. 2009. La céramique du sanctuaire hallstattien de Vix ‘les Herbues’. In Chaume, B. (ed.), La céramique hallstattienne de France orientale: approches typologique et chrono-culturelle, colloque international de Dijon, 21/22 Nov. 2006, 2750. Dijon: Editions Universitaires Dijonnaises Google Scholar
Chaume, B., Nieszery, N. & Reinhard, W. 2011. Le bâtiment palatial du mont Saint-Marcel: the House of the Rising Sun. In Chaume, B. & Mordant, C. (eds), Le complexe aristocratique de Vix. Nouvelles recherches sur l’habitat, le système de fortification et l’environnement du mont Lassois, Vol. 2, 795838. Dijon: Éditions Universitaires de Dijon Google Scholar
Corot, H. 1933. Les bronzes d’art des Sources de la Seine. Mémoires de la Commission des antiquités du département de la Côte-d’Or 20, 107–20Google Scholar
Daviet, R. 1963. Temple de la Cave d’Essarois. Bulletin de la Société Archéologique du Châtillonnais 4th ser 3, 81–6Google Scholar
Dehn, R. 1991. Das “Heidentor” bei Egesheim, Kreis Tuttlingen: Ein bedeutendes archäologisches Denkmal der Hallstatt- und Frühlatenezeit durch Raubgrabungen zerstört. Archäologische Ausgrabungen in Baden-Württemberg 1991, 102–5Google Scholar
Deyts, S. 1983. Les bois sculptés des sources de la Seine. Paris: Gallia supplément 42 Google Scholar
Deyts, S. 1994. Un peuple de pèlerins: offrandes de pierre et de bronze des sources de la Seine. Dijon: Revue archéologique de l’Est et du Centre-Est 13 Google Scholar
Drioux, G. 1934. Cultes Indigènes des Lingons: Essai sur les traditions religieuses d’une cite gallo-romaine avant le triomphe du Christianisme. Paris: Auguste Picard Google Scholar
Erdman, K.M. 2014a. Catalog and Raw Data from the Analysis of the Source of the Douix and Other Gallo-Roman Sanctuaries in Eastern France [dataset]. Data Repository for the University of Minnesota http://doi.org/10.13020/D6WC7X CrossRefGoogle Scholar
Erdman, K.M. 2014b. Engaging the Intranatural at the Source of the Douix (Côte-d’Or, France): Objects, Communication, and Ritual in a Fluid Environment. University of Minnesota-Twin Cities. Available at: http://hdl.handle.net/11299/167932 Google Scholar
Ginolhac, A., Orlando, L., Thenot, A. & Hänni, C. 2003. Détermination du sexe de la « Dame » de Vix par une analyse paléogénétique. In Rolley, C. (ed.), La tombe princière de Vix, 4756. Paris: éditions Picard, Société des Amis du Musée du Châtillonnais Google Scholar
Girard, B., Gentric, G., Malagoli, C., Richard Ralite, J-C., Roussel-Ode, J., Roux, L., & Rouzeau, N. 2016. Le Chastelard de Lardiers: de l’oppidum gaulois au sanctuaire gallo-romain. In Rouzeau, N. & Bois, M. (eds), Objets de Cultes Gaulois et Romains entre Rhone et Alpes, 5483. Paris: Editions Errance Google Scholar
Goguey, D., Pautrat, Y., Guillaumet, J.-P., Thevenot, J.-P. & Popovitch, L. 2010. Dix Ans d’Archéologie Forestière dans le Châtillonnais (Côte-d’Or): Enclos, Habitats, Parcellaires. Revue archéologique de l’Est 59, 99209 Google Scholar
Grant, A., & Sauer, E. 2006. The aurochs, nature worship and exploitation in eastern Gaul. Antiquity 80, 622–37CrossRefGoogle Scholar
Green, M. 1984. The Wheel as a Cult-symbol in the Romano-Celtic World: With special reference to Gaul and Britain. Brussels: Latomus Google Scholar
Green, M. 1989. Symbol and Image in Celtic Religious Art. London: Routledge. Available at: http://public.eblib.com/choice/publicfullrecord.aspx?p=179331 Google Scholar
Green, M. 1996. The Gods and the supernatural. In Green, M. J. (ed), The Celtic World, 465–88. London: Routledge Google Scholar
Green, M. 1998. Humans as ritual victims in the late prehistory of western Europe. Oxford Journal of Archaeology 17(2), 169–89CrossRefGoogle Scholar
Henig, M. 1993. Finger rings. In Woodward, A. & Leach, P. (eds), The Uley Shrines: Excavation of a ritual complex on West Hill, Uley, Gloucestershire: 1977–91, 171–4. London: English Heritage Google Scholar
Houlbrook, C. 2015. The wishing-tree of Isle Maree: The evolution of a Scottish folkloric practice. In Houlbrook, C. & Armitage, N. (eds), The Materiality of Magic, 123–42. Oxford: Oxbow Books Google Scholar
Jobic, F. 1986. Le mobilier en bronze du sanfctuaire de Digeon. Revue Archéologique de Picardie 3–4, 99107 CrossRefGoogle Scholar
Joly, M. & Barral, P. 2012. Faut-il encore fouiller des sanctuaires? Reflexions a partir du cas de Mirebeau-sur-Beze. In de Cazanove, O. & Méniel, P. (eds), Etudier les lieux de culte en Gaule romaine: Actes de la table-ronde de Dijon, 18–19 septembre 2009, 8594. Montagnac: Mergoil Google Scholar
Jorrand, J.P. 1986. Étude d’une série d’épingles post-médiévales découvertes à Laon (Aisne). Revue Archéologique de Picardie 3–4, 139–41CrossRefGoogle Scholar
Kasprzyk, M. forthcoming. Le Mont-Lassois durant l’Antiquité tardive et le haut Moyen-Âge (Ve-VIIIe s.): un lieu de pouvoir et centre administratif du nord de la Burgondie. In Chaume, B. (ed.), Le complexe aristocratique de Vix le mont Lassois : les résultats des fouilles des campagnes de 2011 à 2016. Dijon: Éditions Universitaires de Dijon Google Scholar
Kaul, F. 1998. Ships on Bronzes a study in Bronze Age religion and iconography 1. Copenhagen: National Museum of Denmark Google Scholar
Kiernan, P. 2009. Miniature Votive Offerings in the North-west Provinces of the Roman Empire. Mainz: Franz Philipp Rutzen Google Scholar
Knüsel, C.J. 2002. More Circe than Cassandra: The Princess of Vix in ritualized social context. European Journal of Archaeology 5(3), 275307. Available at: DOI: 10.1177/146195702761692329 Google Scholar
Krausse, D. 1999. A propos du prince de Hochdorf. In Villes, A. & Bataille-Melkon, A. (eds), Fastes des Celtes entre Champagne et Bourgogne aux VIIe–IIIe siècles avant notre ère: Actes du colloque de l’A.F.E.A.F., Troyes, 25–27 mai 1995. Lons-le-Saunier: A.F.E.A.F., 181–86. Reims: Société Archéologique Champenoise Google Scholar
Kruta, V. 1971. Le trésor de Duchcov dans les collections tchécoslovaques. Ústí nad Labem: Severočeske Nakladatelství Google Scholar
Lejars, T. 1994. Gournay III: Les Fourreaux d’Épée: Le sanctuaire de Gournay-sur-Aronde et l’armement des Celtes de La Tène moyenne. Paris: Éditions Errance.Google Scholar
Lombard, Y. 2000. Le Monument de Luxeuil-les-Bains consacre à Apollon et Siron. In Walter, H. (ed.), La sculpture d’époque romaine dans le nord, dans l’est des Gaules et dans les régions avoisinantes: Acquis et problématiques actuelles: actes du colloque international qui s’est déroulé à Besançon les 12, 13 et 14 mars 1998, à l’initiative des universit, 177202. Besançon: Presses Universitaires Franc-Comtoises Google Scholar
Mansfeld, G. 1973. Die Fibeln der Heuneburg 1950–1970: eine Beitrag zur Geschichte der Späthallstattfibel. Berlin: De Gruyter Google Scholar
Martin of Braga. De correctione rusticorum Google Scholar
Meissonnier, J. 1994. Les monnaies de la Douix. Bulletin Archéologique et Historique du Châtillonnais 7, 29 Google Scholar
Meissonnier, J. 1996. Les monnaies: identification générale. In Buvot (ed.) 1996, 1014 Google Scholar
de Navarro, J.M. 1972. The Finds from the Site of La Tène. Vol. 1: Scabbards and the swords found in them. Oxford: Oxford University Press Google Scholar
Notermans, C. & Jansen, W. 2011. Ex-votos in Lourdes: Contested materiality of miraculous healings. Material Religion 7(2), 168–93CrossRefGoogle Scholar
Pauli, L. 1972. Untersuchungen zur späthallstattkulture in Nordwüttemberg: Analyse eines Kleinraumes im Grenzbereich zweier Kulturen. Hamburger Beiträge zur Archäologie 2, 1166 Google Scholar
Pauli, L. 1975. Keltischer Volksglaube: Amulette und Sonderbestattungen am Dürrnberg bei Hallein und im eisenzeitlichen Mitteleuropa. Munich: C.H. Beck Google Scholar
Planson, E., Langrange, A., Minot, P. & Herard, L. 1973. Le Mithraeum des Bolards, a Nuits-Saint-Georges. Archeologia 54, 5563 Google Scholar
Pommeret, C. 2001. Le sanctuaire antique des Bolards à Nuits-Saint-Georges, Côte-d’Or Seizième. Dijon: Revue Archéologique de l’Est 16 Google Scholar
Prat, B. & Cabanis, M. 2006. Apports de l’archéobotanique à la compréhension de la Source des Roches, Chamalières (Puy-de-Dôme). Revue archéologique du Centre de la France 45–6, 126 Google Scholar
Provost, M. & Leclant, J. 2009. La Côte-d’Or, d’Argencourt à Alise-Sainte-Reine. Carte Archéologique De La Gaule: Pré-Inventaire Archéologique. Paris: Académie des Inscriptions et Belles-lettres Google Scholar
Randsborg, K. 1995. Hjortspring: Warfare and Sacrifice in Early Europe. Aarhus: Aarhus University Press Google Scholar
Renard, E. 1996. Les ex-voto de la Douix. In Buvot (ed.) 1996, 1523 Google Scholar
Renard, E. 1997. De nouvelles découvertes dans la Douix de Châtillon. Bulletin de la Société Archéologique et Historique du Châtillonnais 10, 6970 Google Scholar
Rey-Vodoz, V. 1991. Les offrandes dans les sanctuaires gallo-romains. In Brunaux, J.-L. (ed.), Les sanctuaires celtiques et le monde méditerranéen. Actes du Colloque de Saint-Riquier (1990), 215–20. Paris: Dossiers de Protohistoire 3 Google Scholar
Romeuf, A.-M., & Dumontet, M. 2000. Les ex-voto gallo-romains de Chamalières (Puy-de-Dôme) bois sculptés de la Source des Roches. Paris: Maison des Sciences de l’Homme Google Scholar
Ross, M. 2001. Emerging trends in rock-art research: hunter-gatherer culture, land and landscape. Antiquity 75, 543–8CrossRefGoogle Scholar
Sauer, E. 2005. Coins, Cult and Cultural Identity: Augustan coins, hot springs, and the early Roman baths at Bourbonne-les-Bains. Leicester: University of Leicester Google Scholar
Sauer, E. 2011. Religious rituals at springs in the late Antique and early medieval world. In Lavan, L. & Mulryan, M. (eds), The Archaeology of Late Antique ‘Paganism’, 505–50. Leiden: Brill Google Scholar
Schneider, W. 2003. The search for wisdom in Native American narratives and classical scholarship. Oral Tradition 18(2), 268–9. Available at: http://muse.jhu.edu/content/crossref/journals/oral_tradition/v018/18.2schneider.html CrossRefGoogle Scholar
Stafford, P. 2000. Queens and treasure in the early Middle Ages. In Tyler, E.M. (ed.), Treasure in the Medieval Ages, 6182. Woodbridge: Boydell & Brewer Google Scholar
Stjernquist, B. 1997. The Röekillorna Spring, Spring-cults in Scandinavian Prehistory. Stockholm: Almqvist & Wiksell Google Scholar
Stocker, D. & Everson, P. 2003. The straight and narrow way: Fenland causways and the conversion of the landscape in the Witham valley, Lincolnshire. In Carver, M. (ed.), The Cross Goes North: Processes of conversion in Northern Europe, ad 300–1300, 271–88. Woodbridge: York Medieval Press Google Scholar
Testart, A. 2012. L’offrande d’armes en rivière dans la perspective anthropologique. In Testart, A. (ed.), Les armes dans les eaux: questions d’interprétation en archéologie, 213–25. Paris: Éditions Errance Google Scholar
Thévenot, E. 1951. Sur le culte des eaux et le culte solaire à Entrains (Nièvre). Bulletin de la Société Nationale des Antiquaires de France, 210–11CrossRefGoogle Scholar
Thévenot, E. 1968. Divinités et sanctuaires de la Gaule. Paris: A. Fayard.Google Scholar
Turner, R.C. & Briggs, C.S. 1986. The bog burials of Britain and Ireland. In Stead, I.M., Bourke, J.B., & Brothwell, D. (eds), Lindow Man: The body in the bog, 44161. Ithaca NY: Cornell University Press Google Scholar
Valk, H. 2009. Sacred natural places of Estonia: Regional aspects. Folklore 42, 4566. Available at: http://www.folklore.ee/folklore/vol42/valk.pdf Google Scholar
VanAndringa, W. 2002. La religion en Gaule romaine: piété et politique: Ier–IIIe siècle apr. J.-C. Paris: Editions Errance Google Scholar
Vernou, C., Fèvre, M. & Musée archéologique de Dijon. 2012. Ex-voto retour aux sources: Les bois des sources de la Seine. Dijon: Musée archéologique de Dijon Google Scholar
Vest, J.H.C. 1988. Traditional Blackfeet religion and the sacred Badger-Two Medicine wildlands. Journal of Law and Religion 6(2), 455–89. Available at: http://www.jstor.org/stable/1051160 CrossRefGoogle Scholar
Vouga, P. 1923. La Tène: Monographie de la Station Publiée au Nom de la Commission des Fouilles de la Tène. Leipzig: Karl W. Hiersemann Google Scholar